Telge Energi logotypTelge Energi logotyp

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat alla frågor och svar gällande sammanslagningen mellan Telge Energi och Fortum.

Varför går Telge Energi och Fortum samman?   

Telge Energi har sedan snart ett år varit en del av Fortumkoncernen. Genom sammanslagningen samlar vi vår kompetens och blir bättre rustade att möta framtidens elmarknad och våra kunders behov. Tillsammans kan vi fortsätta erbjuda och utveckla produkter och tjänster som hjälper er som kund att följa och effektivisera ert företags elanvändning.  

Behöver vi som kunder göra något?  

Ditt elavtal går automatiskt över till Fortum den 1 oktober, utan att du behöver göra någonting. Du behåller givetvis samma avtal, priser och villkor samt eventuella rabatter.  

Vad händer med vårt elavtal hos Telge Energi?  

Ert elavtal kommer att flyttas över till Fortum den 1 oktober. Ni behöver inte göra någonting utan detta kommer att ske automatiskt. Ni behåller givetvis samma avtal, priser och villkor samt eventuella rabatter. 

Vi har tecknat ett elavtal med Telge Energi som startar efter den 1 oktober. Vad händer med vårt avtal?  

Om ert elavtal ska starta efter den 1 oktober kommer det att starta direkt hos Fortum. Ni behöver inte göra någonting utan detta kommer att ske automatiskt. Ni behåller givetvis samma avtal, priser och villkor samt eventuella rabatter.  

Vad händer med vårt produktionsavtal hos Telge Energi?  

Om ni har ett produktionsavtal hos oss kommer det flyttas över till Fortum den 1 oktober.   

Vi har ett tillval hos er, vad händer med det?  

Om ni har något av våra tillval Förnybart Plus eller Bra Miljöval kommer även detta att flyttas över till Fortum den 1 oktober. Om tillvalet startar efter den 1 oktober kommer det att starta direkt hos Fortum. Ni behöver inte göra någonting utan detta kommer att ske automatiskt. Ni behåller givetvis samma pris och villkor som ni tecknat hos oss.  

Vi har köpt solceller, batterier eller/och laddbox/laddstolpar från er, vad gör vi om vi behöver support efter den 1 oktober?  

Ni kontaktar kundservice precis som vanligt för att få support. Hos Fortum når ni oss på 020-818 818 eller foretagkundservice@fortum.com.  

Vi har bindningstid på vårt avtal från Telge Energi, gäller bindningstiden även hos Fortum?  

Ni behåller samma avtalsvillkor som hos Telge Energi, vilket även innefattar bindningstiden.   

Kommer våra avtalsvillkor att ändras 1 oktober? 

Nej, ni har samma villkor som tidigare och behåller samma avtal, priser, villkor samt eventuella rabatter som ni tecknat hos oss.   

Kommer vi att byta nätbolag också?  

Nej, ni har kvar samma nätbolag. Men i slutet av sommaren kommer ert nätbolag att bekräfta bytet till Fortum och då kommer ni sannolikt att få en notis från ert nätbolag. Ni behöver inte agera på den informationen.  

Vi har köpt solceller, batteri eller laddbox. Vad gäller för oss?   

Fram till 1 oktober hjälper vi er som vanligt. Om ni nyligen köpt solceller eller batteri av oss, men ännu inte hunnit få dem installerade så kommer vi självklart att installera dem enligt plan. Efter 1 oktober kommer service- och supportärenden att hanteras av Fortum.  

Vilka fördelar får vi som företag hos Fortum?  

Hur skyddas mina personuppgifter i samband med sammanslagningen med Fortum?  

Dina personuppgifter är trygga hos oss. Från den 1 oktober kommer Fortum att ta över ansvaret för de personuppgifter som behandlats i samband med att du har varit kund hos Telge Energi. Du kan läsa mer om dina rättigheter och hur dina personuppgifter behandlas här: https://www.fortum.se/privat/kundservice/gdpr-dataskydd   

Vilka är Fortum?  

Fortum är Nordens största leverantör av el och elrelaterade tjänster och är en av de ledande leverantörerna i Sverige. Läs gärna mer här: www.fortum.se