Det ska vara tryggt och enkelt att vara kund hos oss. Därför vill vi gärna veta om vi inte har lyckats leva upp till dina förväntningar. Om du inte är nöjd finns ett antal sätt för dig att få hjälp.
Innan du tecknar ditt elavtal, oavsett om det är via telefon, på webben eller muntligen, ska du se till att du får följande information enligt 11 kap. Särskilda bestämmelser om överföring och leverans av el till konsumenter:
13 § Ett avtal mellan en konsument och en elleverantör ska innehålla uppgifter om
Har vi inte levt upp till dina förväntningar och vill lämna ett klagomål gällande ett ärende till oss?
Vi arbetar ständigt för att bli bättre och det är viktigt att du hör av dig till oss om du inte är nöjd, så att vi kan försöka rätta till eventuella fel så snabbt som möjligt. Du når oss på: konsumentratt@telgeenergi.se
Det finns även ett antal oberoende instanser som kan hjäpa dig som kund.
Hos Energimyndigheten kan du få energi- och klimatrådgivning.
Från Konsumenternas energimarknadsbyrå, som är en självständig byrå för konsumenter, får du råd samt vägledning i frågor som rör elmarknaden.
Energimarknadsbyråns webbplats
EI är tillsynsmyndigheten för elmarknaden. Du kan kontakta EI om du har synpunkter och/eller klagomål gällande bland annat elnätstariffer, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i elnätet.
Energimarknadsinspektionens webbplats
Hos din kommuns energirådgivare kan du få energi- och klimatrådgivning.
Hos din kommuns konsumentvägledare kan du få stöd vid klagomål eller om du har råkat i en tvist med ett företag.
ARN är den statliga myndighet som prövar tvister mellan näringsidkare och konsument.
Allmänna reklamationsnämndens webbplats: www.arn.se
Postadress Allmänna reklamationsnämnden:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Du kan låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol (tingsrätt). Du bör dock först ta kontakt med ett ombud, till exempel en advokat, som kan bedöma ditt ärende.
Ellagens kapitel 11 reglerar dina rättigheter som konsument.