Väntar du på din e-faktura som inte dykt upp på banken ännu? I och med att vi har gått över till den nya fakturan så tar leveransen lite längre tid för vissa kunder. Håll ut, den kommer under veckan. Tänk på att inte betala in via OCR så undviker du risken för dubbelbetalningar. Fakturan förfaller antingen 30 september eller 5 oktober.

 

Fakturan har alltså fått en ny layout och samtidigt gör vi det tydligare vad du ska betala och när, samt att du enkelt kan skicka och ta emot meddelanden direkt på fakturan. För visst ska det vara enkelt och smidigt att betala elräkningen? 

Betala med Billogram

Du kan betala din faktura med Swish, via autogiro, direktöverföring från din bank eller som en vanlig faktura, med OCR-nummer. ​

  1. Om du har epost som leveransmetod, följer du länken i mailutskicket, loggar in med mobilt Bank ID, klickar på knappen Betala och följer instruktionerna, här kan du även anmäla autogiro om det är av intresse. 
  2. Om du har mottagit din faktura som e-faktura via banken eller använder autogiro betalar du din faktura som tidigare. ​
  3. Om du har fått din faktura som brev, kan du betala genom att lägga in uppgifterna från fakturans inbetalningskort längst ner på sida 1 i din internetbank eller genom att skanna QR-koden med din mobilkamera och följa instruktionerna på skärmen så kommer du till Billograms gränssnitt.​

Tips! Genom att välja att få din faktura via mejl tar du del av fler fördelar med tjänsten. Du får en bättre överblick och det är dessutom ett bättre val för miljön! Du ändrar det på Mina sidor eller direkt i Billograms gränssnitt.

Några förbättringar

  • Ta emot fakturan och betala smidigt var du än befinner dig.
  • Din historik visar om fakturan är betald. Det kommer att hjälpa dig att slippa undan onödiga påminnelseavgifter.
  • Du kan schemalägga dina betalningar i förväg så att pengarna dras när lönen är inne på kontot. 
  • Det är jätteenkelt att aktivera autogiro. 
  • Sist men verkligen inte minst: med digital faktura bidrar både du och vi till att minska klimatavtrycket genom mindre pappersförbrukning och färre postala transporter.

Vanliga frågor och svar

Även en förändring till det bättre kan väcka frågor. Här ger vi svar de vanligaste frågorna.

Varför har jag fått en faktura från Billogram?

Vi på Telge Energi har bytt till fakturatjänst till Billogram, en modernare digital fakturatjänst. Syftet är att göra det smidigare för dig som kund att ta emot och betala din faktura, enligt dina behov och önskemål.

Varför byter ni till Billogram?

Den största anledningen är att förbättra din kundupplevelse. Det är också en del av vårt hållbarhets- och digitaliseringsarbete, där vi vill minska antalet pappersfakturor och posttransporter.

Vad är Billogram och varför är det bättre?

Billogram är en betal- och fakturatjänst som gör det enklare att betala fakturan som erbjuder flera betalsätt som förenklar betalningen för dig som kund. Via Billogram kan vi erbjuda dig att betala med Swish, tidsinställa dragningen tills lönen är på kontot, få information om fakturan är betald, och få påminnelser innan fakturan förfallit så att du slipper onödiga påminnelser.

När får jag min nya faktura?

Vi rullar ut den nya fakturan under hösten. Det betyder att det är individuellt vilken månad som du kommer att få din första faktura i Billogram. Som alltid, tar vi betalt i efterskott för den faktiska förbrukningen. Adressen som skickar e-post fakturan är system@billogram.com, kolla i skräpposten ifall du inte ser mailet. 

Vad händer med mitt befintliga leveranssätt?

Om du inte aktivt väljer att byta leveranssätt kommer din faktura att levereras på samma sätt som tidigare.

Bankgironumret på min automatiska dragning, är det nytt?

Ja, det är ett nytt bankgiro på din nya faktura. Om du har lagt in oss som betalningsmottagare för automatisk dragning på din internetbank behöver du kanske justera detta. Det nya Bankgironumret är 5608-9840 eller 5608-9923 (gäller endast e-faktura). Du hittar även uppgifterna på fakturan.

Kan jag inte betala med postgiro längre?

Det stämmer. I samband med att vi går över till Billogram erbjuds inte postgiro längre.

Vilka betalsätt finns? ​

Du kan betala din faktura med Swish, via autogiro, direktöverföring från din bank eller som en vanlig faktura, med OCR-nummer. ​

Jag har autogiro. Behöver jag söka om det igen?

Om du har autogiro idag behöver du inte söka om. Vi har fixat det åt dig. Om du vill ansöka om ett nytt autogiro behöver du invänta din första faktura där du enkelt kan ansöka om autogiro. Då kan ni scanna QR-koden eller Billograms fakturaportal. Dock efter att första fakturan levererats.

Jag har e-faktura. Varför får jag mejl?

Har du e-faktura idag så får du en mejlavisering om din faktura. Vi har alltså inte bytt betalsätt utan du som kund får information om att fakturan är skapad och är på väg till din bank. Du får också en avisering om att fakturan förfaller om du råkat missa att godkänna din betalning. Vi skickar även ut en avisering samma dag som vi tagit emot din betalning.  Allt för att du som kund ska få en bra överblick på betalningen.

Vilka leveranssätt finns?

Du kan ta emot din faktura genom mejl, e-faktura eller som pappersfaktura i din brevlåda. Genom att välja ett elektroniskt leveranssätt hjälper du till att minska vår miljöpåverkan och har alltid med fakturan om du är bortrest. Med mejlfaktura tar du dessutom del av fler fördelar som Billogram erbjuder. Du ändrar det på Mina sidor eller direkt i Billograms gränssnitt. 

Varför ändrar fakturan utseende?

Vi vill erbjuda ett modernt betalsätt som förenklar betalningen för dig som kund och därför har vi bytt fakturatjänst till Billogram. I samband med detta så ändras fakturan utseende.

​Hur ser jag om min faktura är betald?

Du kan närsomhelst besöka Mina sidor för att få information om dina fakturor och din energianvändning. Om du som kund har fått din faktura via epost kan du klicka på länken i mailet för att följa status på din faktura direkt via Billograms tjänst.​

Jag ser inte min inbetalning på Mina sidor. Varför?

Ibland kan Mina sidor och Billogram visa olika ett under en och samma dag. Det beror på att pengarna alltid först kommer in på Billogram. Därifrån går de vidare till Mina sidor. Därför är det bäst att kika på Billogram om du vill ha snabb information och vara helt säker.

Jag vill fixa mejlfaktura. Hur gör jag då?

Om du idag får en pappersfaktura hem till din brevlåda är det enklast att scanna in QR-koden som du hittar på fakturan. Du kan också gå in på Mina sidor och välja att ta emot fakturan via mejl.

Hur uppdaterar jag min mejladress?

Du kan antingen göra ändringar direkt i Billograms gränssnitt eller besöka Mina sidor för att uppdatera din mejladress.