Telge Energi logotypTelge Energi logotyp

Så gör du för att byta elbolag

Att byta elbolag kan kännas krångligt, men att bli kund hos Telge Energi är faktiskt ganska enkelt. Här går vi igenom allt du behöver veta för ett snabbt och smidigt byte! Självklart finns vi till hands för att hjälpa dig om du behöver rådgivning.

Vilket elavtal passar dig?

Hos oss kan du välja det elavtal som passar dig. Läs på om de olika avtalen och se vilket som passar just dig och dina behov bäst! 

Läs vår elavtalsguide

Ha koll på detta innan du sätter igång

Det finns några saker som är bra att ha koll på när man sätter igång med att byta elbolag. För att du ska känna att du har full koll har vi gjort en lista med sådant som är viktigt att tänka på:

  • Det måste vara samma person som står på elräkningen från hushållets nuvarande elbolag som sköter processen med att byta elavtal. Om du är osäker på vem det är kan du hitta namnet på personen på er senaste faktura.
  • När du ska byta elbolagär det viktigt att du har koll på det datum som bytet ska ske. Om du ska flytta är det viktigt du ange det datum som står på ditt hyres- eller köpekontrakt då det är viktigt att dessa datum matchar med den som flyttar ut i samband med att du flyttar in. Här kan du läsa mer om hur du gör för att flytta med dig ditt elavtal.Om du har ett fast eller bundet elavtal i dagsläget behöver du även se över uppsägningstiden för att ta reda på vilket slutdatum som gäller för ditt nuvarande elavtal. Har du däremot ett rörligt elavtal så är det vanligen du själv som kontrollerar eventuell bindningstid. 
  • När du ska byta elavtal underlättar det om du har koll på ditt anläggnings-ID. Ett anläggnings-ID kan liknas vid ett personnummer, fast för ditt hushåll. Anläggnings-ID:t består av 18 siffror och du hittar det enklast på din elfaktura. Skulle du mot förmodan inte hitta det kan vi hjälpa dig att hämta ditt anläggnings-ID från nätägaren på din ort när du tecknar ett elavtal på vår hemsida.
  • Vill du ha ett uppskattat elpris innan du bestämmer dig? Då behöver vi information om var du bor och ungefär hur mycket el du förbrukat för att kunna ge dig ett uppskattat pris. När du väljer att byta elbolag och bli kund hos oss läser vi sedan in din exakta elförbrukning varje månad.

Telge Energi som elleverantör

På Telge Energi vill vi ge dig det bästa elavtalet för just dig. När du tecknar elavtal hos oss får du också trygga villkor och riktigt god kundservice. 

Vår kundservice hjälper dig

Om du har frågor eller funderingar kring vilket elavtal som skulle passa dig finns vi givetvis till hands för att bolla dina tankar och ge råd. Du kan alltid kontakta vår kundservice, så hjälper vi dig att hitta det bästa elavtalet för just dig. För att genomföra ditt byte behöver vi cirka tre veckors framförhållning. Ska du byta elbolag i samband med en flytt kan det dock gå att genomföra bytet samma dag om du ringer till oss. När du har tecknat ditt elavtal får du alltid en bekräftelse via sms, e-post eller brev. När bytet är klart meddelar vi dig, bekräftar datumet och börjar leverera el till dig!

Vill du prata med en säljare?

Du kan enkelt anmäla flytt eller teckna elavtal på webben men behöver du rådgivning så finns vi för att hjälpa dig.

Ring oss på 010-810 99 27 så hjälper vi dig. Vi finns tillgängliga måndag till torsdag 8.30-17.00 och fredagar 8:30-15.00.